Vatten av silke och rostiga ben

Hej på er! 

Idag är det onsdag, vilket innebär sista dagen på semestern. 
Jag vill egentligen bara skriva att vi har det otroligt härligt i värmen! 

Vi solar, badar, äter gott, torkar svett ur pannan och njuter i varandras sällskap. Ibland kan jag komma på mig själv att snegla på han den där som får mitt hjärta att ta ett extra skutt och le ett fånigt leende likt ett barns på julafton. Ett leende som skvallrar över hur lyckligt lottad jag är som får lov att äga en del av hans hjärta och dela med mig av mitt. 

Idag ska jag snegla lite extra och insupa den där känslan av total lycka lite extra. Ta med mig den hem och plocka fram den när vardagen gör sig påmind igen. 
Jag ska ta ett extra dopp i det turkosa, klara havet, låta solen värma huden och njuta ända ut i tåspetsarna!

Dagens frukost vilar i magen och vi är nu redo att fånga dagen. 

Så här ska jag äta på en dag

Många som kommer till mig och vill ha kostråd brukar tappa hakan när de väl får se sina scheman jag lagt upp till dem. Många förundras över hur mycket man ska äta på en dag och man kan kanske tycka att det är konstigt att man tappar i vikt när man börjar att äta mer. Det hela handlar om att man börjar äta rätt.

I utbildningssyfte och för att visa er så har jag lagt upp hur en dag kan se ut för mig. Det man tar hänsyn till när man lägger ett kost-schema är personens mål, vikt, ålder, kön och aktivitetsnivå. Man lägger sedan också upp det dagliga intaget i olika procent uppdelat i de olika måltiderna under dagen och hur mycket kolhydrater, protein och fett det dagliga innhållet ska innehålla, samt varje måltid. 
 
Såhär kan en dag se ut för mig:
  • FRUKOST Havregrynsgröt gjord på 1dl havregryn, 1msk solroskärnor, 1msk pumpakärnor, lite russin och 2dl vatten. Jag toppar gröten med 1dl frysta blåbär, 2msk kokos och 2dl mjölk. Till detta dricker jag en stor kopp kaffe med mjölk och ett glas vatten.
  • MELLANMÅL 1dl keso med ett hackat äpple och kanel
  • LUNCH 1 kycklingfile med wookadegrönsaker, fullkornsris och sweetchilisås.
  • MELLANMÅL 1 wasa sport knäckebröd med två skivor kalkon och ett kokt ägg
  • MIDDAG Fullkorns spagetti med hemgjord köttfärssås, ketchup och rårivna morötter
  • KVÄLLSFIKA  Kvarg med 1dl hallon, 5-10 stycken sötmandlar och ringad honung på toppen
Man måste komma ihåg att sånt här är väldigt individuellt och kräver en ganska noggrann uträkning. Det är många bitar man ska ta hänsyn till, men en sak som gäller lika mycket för alla människor, det är att kroppen är i behov utav näring och det är så otroligt Viktigt att mata den med rätt sort!
Med en balanserad kost på bra råvaror och en bra balans mellan kolhydrater, fett och protein, så kommer din kropp må så bra som den förtjänar.