Gott nytt år!

Då var klockan över midnatt och årets sista dag är kommen. Jag sitter på jobbet och reflekterar över det här med nyårslöften…

Har ni några nyårslöften?

Det är väl klart att man kan se det nya året som en nystart. En boost till att ta tag i allt det där man vill förbättra. 
Jag vill dock att ni stannar upp ett litet tag och tar en extra funderare över era löften. Löften är ju till för att hållas, visst? Men har du satt ett rimligt mål?

Många av oss sätter på tok för höga ribbor och efter ett litet tag så känner man att verkligheten kommer ikapp en och man tröttnar och faller tillbaka. 

Jag vill att ni stannar upp och funderar ut rimliga mål. De behöver inte vara stora! Att lyckas är så mycket roligare än att misslyckas, så även om det bara är en liten bit på vägen. Sätt upp ett löfte som är hållbart och kör så det ryker!! 

Mina såkallade löften inför 2015 är:

Träningen tänker jag fortsätta med precis som nu. Jag tränar för att det får mig att må så otroligt bra och jag tycker att det är något bland det roligaste som finns. Jag ska dock träna upp min rörlighet mer och unna mig någon slags rörlighetsträning i alla fall en gång i veckan. 
Arbetet tänker jag gå all in i. Nya utmaningar väntar och jag tänker möta dem med öppna armar.
Familj och vänner vill jag försöka träffa så mycket jag bara kan. Jag ska ta mig tid till dem för att de får mig att må som bäst.

Jag tänker pussa och krama på min sambo, jag ska stressa ner, jag ska skratta, gråta och dela mina känslor. Jag ska experimentera i köket, jag ska dansa barbent i sommarnatten, jag ska tacka ja, våga tacka nej och jag ska framförallt leva i nuet! 

Sockerfri januari

Såhär nästsista dagen på året då man har julen i bakspegeln och ett nytt år med nya möjligheter framför sig så tänkte jag gå med i något som heter sockerfri januari. 

Knäck, lussebullar och pepparkakor är ett minne blott och jag tänker rensa min kropp från gift!
 
I dagens samhälle är det jätte svårt att undvika allt socker då det finns så otroligt mycket dolt och låt oss inte bli extrema! Kan man undvika godis, kakor, läsk och annat som man är medveten innehåller vitt, raffinerat socker så kommer vi komma en bra bit på väg!

Jag utmanar er att hänga på! Jag tänker försöka att varje dag uppdatera om hur det går för mig, dela med mig av mina hjälpmedel då suget sätter in, recept på sockerfritt godis och mycket annat.
 
Är du med ??



Fördelen med mellanmål

För ett par veckor sedan hade jag en ganska hektisk eftermiddag. Jag hade en del pt-kunder inbokade, ett möte med min chef och där emellan slängde jag in lite egen träning. Jag försökte att planera med mellanmål men jag fick ändå inte i mig tillräckligt. 

Hur vet jag då det? 
 
När jag väl kom hem från gymmet och skulle sätta mig och äta fanns det ingen hejd. Jag blev aldrig mätt och det kändes som att magen var ett stort svart hål som var omöjligt att fylla. Jag bara vräkte i mig, dessutom väldigt snabbt, och det slutade med att jag vred mig i sängen av magont när jag sedan skulle sova.
 
Känner ni igen er?
 
Det är på grund av det här som det är så otroligt viktigt med ordentliga mellanmål. Att undvika de där jätte djupa dalarna så att vi slipper bli sådär vrål-hungriga! 
Mata kroppen med energi var tredje-fjärde timma så slipper man hamna där på botten. Magen slipper bli ett stort svart hål och du slipper hetsa i din en massa mat som om det vore din sista måltid. 
 
Fem enkla tips på bra mellanmål:
  • Keso med skivad banan/äpple/apelsin med kanel, väldigt gott och väldigt mättande! Vill man ha i sig ytterligare lite till så krossa lite valnötter ovanpå och ringla tillsist lite ekologisk honung på toppen! 
  • Ägg! Skivat ägg på t.ex.riskaka, äggröra eller kokta ägg som man äter precis som dom är. 
  • Naturell fil/youghurt/kvarg med hemgjord müsli. Enkelt och lättillgängligt.
  • Smoothie, du kan variera dig i all oändlighet!! 
  • Chiapudding, också någonting som du kan variera dig mellan smaker.