Frukost i kopp

Godmorgon!
 
Jag har fått önskemål om mer frukost tips här på bloggen och självklart vill jag gärna lägga upp det, frukost är ju det bästa som finns!  
 
Denna lilla älsklingen har jag fullkomligt glömt av och blev så glad när jag hittade detta receptet i mitt arkiv häromdagen. Jag kallar den Frukost i kopp och det är en otroligt god och mättande frukost.
 
Du behöver:
 
▪️1dl havregryn
▪️1/2 äpple
▪️1/2 banan
▪️valfria nötter (någon matsked)
▪️ett ägg
▪️en nypa bakpulver
▪️smaksättning efter smak (jag använder alltid kanel och kardemumma) 
 
Mixa allting med en stavmixer och lägg blandningen i en stor kopp. Värm i mikron på full effekt i cirka 2 minuter. 
Ät som den är eller toppa med frysta bär, en klick kvarg och strössla tillslut lite kokos på toppen!
Det går också riva andra halvan av äpplet och toppa med ringlad honung. Det är bara fantasin som sätter gränser!
 
 

Hemmaträning

Semestern är på ingång och då finns det mycket frestelser som lockar. Träningen kanske inte prioriteras lika högt som resten av året och man har lite svårt att ta sig iväg till gymmet. Men behövs verkligen det? ABSOLUT INTE! Träna hemma!! Börja dagarn med 30 min träning i trädgården innan du väcker resten av familjen för en gemensam frukost. 
 
Jag förespråkar verkligen hemmaträning och jag kan hitta väldigt många fördelar med det.
 
Här är ett par:
 
▪️Du sparar tid. Du behöver inte ta dig till och från gymmet, vilket är tidssparande!
▪️Du kan göra det när som det passar dig. Du har inga tider att anpassa dig efter. Kombinera det med promenaden/joggingrundan, gör det medans maten står i ugnen eller i TV-reklamen.
▪️Du sparar pengar. Det finns nog ingen billigare träningsform. Det kan vara helt gratis eller så lägger du en liten peng på lätta hjälpmedel och redskap.
▪️Du kan se ut precis hur du vill. Många har svårt att lägga fokus på det man ska göra när man är i gymmet och ägnar istället tankarna på att oroa sig över vad andra tycker om dig, du kanske tror du gör fel och “skäms” eller känner dig obekväm och ut-tittad. Hemma slipper du det!
▪️Du kan låta precis hur du vill. Flämta, flåsa och pusta bäst du vill, vem bryr sig?
▪️Du slipper barnvakten! Har du små barn kan du placera dig på golvet bredvid baby-sittern. Gör en höftlyft med babyn i knät och vips har du ökat belastningen!
▪️Du har ingen ursäkt att inte träna!!
 
Hur hittar man då motivationen till att träna hemma? 
  • Planera din träning. Skriv upp veckans planerade träningsprogram i kalendern precis som vilket annat möte som helst och håll dig till dem! Har du en planerad tandläkartid på onsdag klockan 7, inte tusan avbokar du den för att du inte känner för att gå dit…?
  • Gå upp 30 minuter tidigare och kickstarta dagen, jag lovar att du kommer få med dig en härlig energi resten av dagen och frukosten kommer smaka ljuvligt efteråt.
  • Försök att alltid ha en plan när du tränar, ex. ett färdigt träningsprogram. Har man en plan att hålla sig till blir träningen mer effektiv.
  • Ställ in ett timer på 30 minuter och lova dig själv att inte sluta fören tiden är ute. Hur mycket hinner du på 30 min? Utmana dig själv gång till gång!
  • Försök att tänka på hur det kommer kännas efteråt, endorfinerna som kommer jubla och den där stoltheten över att du fixade det, du kommer tacka dig själv!
 
 
 
Gå gärna in här och låt dig bli inspirerad av hur du kan latja till det med en kortlek i sommar —-> http://mamma.fit/2016/06/16/testa-fitnesspoker-i-sommar-och-kom-i-form-med-kortleken/

En midsommarnattsdröm

Årets midsommarfirande kunde inte bli bättre. Jag och Björn packade ihop oss på förmiddagen och rullade till Göteborg där vi mötte upp tre vänner. Vi fixade lunch som bestod av färska räkor innan vi tog oss iväg till lite dans runt midsommarstången och allsång.

Dagen fortsatte i lugn anda då vi bara umgicks och hade det gott.

En massa god mat, goa skratt, jordgubbar och allt som hör där till!