Bli av med sockerberoendet

Jag hade för ett tag sedan en liten frågestund på bloggen då bland annat denna frågan dök upp “Hur man blir av med sitt sockersug” och det är verkligen en fråga som ligger bra i tiden då jag precis slutfört mina 100 sockerfria dagar.
 
Det sägs att det tar cirka 3 veckor att bryta ett mönster och jag kan nog hålla med om det. För mig var det aldrig speciellt svårt, men efter tre veckor kände jag att det gick som på räls och efter det har jag fortsatt känt mig inspirerad till att fortsätta. 
 
Jag har publicerat en artikel kring detta i vårt webmagasin  —> http://mamma.fit/2016/03/29/100-dagar-utan-socker-inte-sa-latt/
 
Där kan ni kika in och ta del av min resa på 100 dagar, men jag tänkte även här lista lite enkla knep att ta till. 
 
  • Först och främst så börja med att rensa. Det som inte finns hemma kan man heller inte äta, visst? 
  • Berätta för din omgivning och gör dem medvetna, då kan de enklare stötta dig än fresta dig. 
  • Se till att hålla blodsockret på en jämn nivå under hela dagen och fyll kroppen med bra energi, så slipper du hamna i djupa dalar där suget är som värst. 
  • Byt ut suget mot aktivitet! Bryt suget mot en liten promenad, borsta tänderna eller ta ett stort glas vatten. Se efter om du fortfarande är lika sugen? 
  • Lär känna skillnaden på hunger och sug. Är du verkligen sugen eller är det ett tecken på att du är uttråkad? 
  • Lär även känna när på dygnet som suget är som värst och agera utefter det. Är det på eftermiddagen då man börjar bli trött? Då kanske det är dags för ett mellanmål. Är det på kvällen då man satt sig till rätta i soffan? Ta en frukt och borsta sedan tänderna. Är det när du är bortbjuden och det bjuds på fika? Ta ett medvetet beslut och smaka på en liten bit och nöj dig med det. Det är heller inte oartigt att säga “tack, men nej tack”. 
  • Byt ut sockret mot bättre alternativ. Ta en frukt till kaffet istället för en kaka. Gör en god fruktsallad med lite riven mörk choklad som lördagsgodis. Hitta alternativ som faktiskt är bra för dig. 
 

Grönsakslåda

Godmorgon! ❤️
Har påsken varit bra? 

Det har varit så in i bomben härligt med lite ledighet och vi har inte gjort annat än fokuserat på vila och ladda batterierna. Tagit många långa promenader, ätit gott, sett på film och tagit del av varandra. 

Är du trött på påskmat? Har det blivit lite för mycket av det goda i helgen? Då kan det vara gott med något fräscht, precis som den här “man tager vad man haver rätten”. Alltså jag kan inte sluta älska det här med kylskåpsrens. När man tar lite vad man har som blir total succé! 

Nu inför vår flytt så är det skönt att äta ur både kyl och frys för att slippa ta med sig det. Hur blir det då när man slänger ihop lite av allt som kylskåpet bjuder på, toppar med ost och gräddar i ugnen? Nämligen denna grönsaks -och kikärtsgratäng! 

Jag använde: 

▪️ett blomkålshuvud
▪️ett broccolihuvud
▪️4 morötter
▪️1 röd paprika
▪️1 påse sockerärtor
▪️1 rödlök
▪️1 burk kikärtor
▪️1 burk marinerad fetaost
▪️2 paket krossade tomater med örter/vitlök
▪️parmesanost 
▪️salt, peppar och oregano

Börja med att sätta ugnen på 225 grader. Skala och skiva morötterna, dela blomkål och broccoli i lagom stora bitar och koka upp i lättsaltat vatten i 3-5 minuter. 

Under tiden hackar du löken, paprikan och sockerärtorna grovt och lägger i botten på en ugnssäker form. Skölj kikärtorna och lägg över tillsammans med grönsakerna som fått koka upp. 
Koka upp de krossade tomaterna och smaka av med kryddor. Häll tomatsåsen över grönsakerna och kikärtorna, häll över en burk fetaost och strössla med parmesan. Grädda i ugnen cirka 10-15 min. 

Ät och njut! 

(Det går att äta som det är, eller som tillbehör till t.ex. kött, fisk eller kyckling) 

 

Endorfiner, vad är det egentligen?

Ofta får man höra uttryck som endorfinerna sprudlar, jag är hög på endirfiner osv. Men vad betyder egentligen det här?? 
 
Endorfiner är ett hormon som kallas kroppens egna heroin. Man kan alltså kalla det – Den enkla vägen till lycka. 
 
Det finns vissa celler och receptorer i hjärnan som påverkas av morfin. När man upptäckte detta så ville man ta reda på om det fanns ett naturligt ämne som kroppen reagerade likadant på och när man fann dessa naturliga substanser så döpte man dem till endorfiner. Frisättningen av dessa sker inte bara i hjärnan, utan hela kroppen och de bidrar till många positiva effekter. 
 
De har en smärtlindrande effekt och att man har olika smärttröskel är inget påhitt, utan det stämmer faktiskt och det handlar då om endorfinhalten i kroppen. 
Endorfiner lindrar inte bara vår smärta, de kan även påverka vår mottaglighet för infektioner, stress, psykiska sjukdomar, hjärnans utveckling, sömn, tillväxt samt åldrande. Stimulering med endorfiner leder till eufori och lyckokänslor.
 
Vid träning aktiveras nervtrådar som går från muskeln till det centrala nervsystemet. Denna aktivering gör att endorfiner frisätts i hjärnan vilket i sin tur leder till lyckokänslor. Vilket faktiskt betyder att fysisk aktivitet får oss att känna oss lyckligare, det är inget påhitt. 
 
Det går att lära sig att bli gladare, hälsosammare och lyckligare med hjälp av endorfiner. Sanningen är att endorfiner får dig att må bra, men samtidigt om du mår bra stimulerar du kroppen till att frigöra mer och mer endorfiner. Det blir en himla positiv effekt som går hand i hand med andra ord. 
Genom att göra saker som du tycker är roliga, träffa människor som du gillar att umgås med och helt enkelt njuta av livet kan du öka produktionen av endorfiner i kroppen. Även fysisk aktivitet bidrar till höjd produktion av det naturliga morfinet. 
 
Så i samband med påskhelgen så vill jag nu att du gör saker du tycker om, omringar dig med människor som du trivs med och ägnar dig åt fysisk aktivitet! Du kommer vara lyckligare än aldrig förr! 
 
Med detta sagt vill jag önska dig en GLAD PÅSK!