Positiva effekter av löpning

Jag sitter hemma och försöker motivera mig. Motivera mig till att ta mig ut på något sätt. Jag vet hur bra man mår av att komma ut och andas frisk luft och det har varit på tok för lite av den varan sista veckan. Huvudvärken har varit på besök och jag har inte varit på topp. Idag är det bättre men inte helt hundra så min tanke är att bara ge mig ut och njuta. Ni vet när man bara är i nuet för en stund. Man lämnar telfonen hemma, har egenligen ingen plan, man ser det absolut inte som ett tufft träningspass, utan mer “må-bra-motion”. ÄNDÅ tar det emot.
 
Ja, det är faktiskt sant att jag också ibland får tvinga mig till träning. Oftast tar jag mig iväg på grund av att jag vill, jag brukar längta efter att få träna, men sen så finns det även de dagar då det är motigt och inte alls lika kul. Men inga ursäkter brukar vara tillräckliga för att låta bli. 
 
Jag menar… tänk ikväll! Det är fredag, jag har förberett en brasa, köpt hem massa god frukt och ska skiva fruktsallad, göra varm choklad, se en film och njuta. Allt detta kommer kännas mycket bättre med lite frisk luft i lungorna! 
 
I sånna här tillfällen så kan det räcka att läsa ett par rader om vad löpning gör för dig. Det kan vara nog så tillräckligt för att snöra på sig skorna och ge sig ut. 
  • Du blir lyckligare. Träning i medelhögt tempo frigör må-bra-hormoner i kroppen som motverkar stress och som gör dig glad. Man brukar också ganska snart se resultat i löpning, vilket bidrar till en bättre självkänsla. 
  • Du kan träna när som helst och var som helst. Det kostar ingenting, du har inga tider att passa utan det är bara att snöra på sig skorna och ge sig ut
  • Du bränner fett fort. Löpning är en av de träningsformer som bränner flest kalorier per minut..
  • Du håller dig friskare. Träning stärker ditt immunförsvar och gör det lättare för kroppen att stå emot infektioner. Faktiskt så tar människor som tränar ut 27% färre sjukdagar än människor som är fysiskt inaktiva. 
  • Du får starkare benstomme. Löpning hjälper till att motverka förlusten av bentäthet, vilket är en naturlig del av vårt åldrande. Kroppen svarar på påfrestningen av löpning genom att öka bentätheten
  • Du minskar risken för cancer, diabetes, hjärt och kärlsjukdomar och du sänker ditt kolesterol. Fysiskaktivitet hjälper till att minska cancerriskerna med upp till cirka 30%. Dessutom hjälper fysisk aktivitet till med att minska insulinnivåerna i kroppen, vilket leder till ett jämnare blodsocker
  • Du håller hjärnan frisk. Regelbunden löpning stimulerar din mentala kapacitet. Studier visar att bara 30-60 minuters löpträning i veckan kan bromsa effekterna av hjärnans åldrande.
  • Du lever längre. De som är över 35år och springer löper 44% lägre risk att dö i förtid än de som inte springer.
  • Du sänker dina stressnivåer. Löpningen hjälper till att sänka stresshormonet Kortisol, vilket hjälper dig att tänka klarare och hantera problem på ett lugnare sätt
  • Du får starkare lungor. Löpningen tvingar dig att andas djupare, vilket ökar din lugnkapacitet.
  • Du gör magen glad. Löpningen hjälper till att hålla igång ämnesomsättningen och tarmkanalerna.
  • Du ser yngre ut. Den ökade cirkulationen som löpning bidrar med gör att syre och näringsämnen transporteras mer effektivt till kroppens alla celler, medan skadliga gifter snabbare forslas ut.
  • Du får njuta av naturen. Löpningen ger dig en känsla av frihet och att få andas friskluft är en riktig hälsoboost.
  • Du sover bättre. Fysisk aktivitit hjälper dig till en bättre sömn.
  • Du får ett starkare hjärta. Hjärtat är också en muskel som tack vare löpninge får arbeta ordentligt. 
Så vad tror du om lite fredagsfys innan det är dags för fredagsmys? 

40 frågor

1. Vad har du på dig?
– Strupmbyxor och pojkvännens stora, mjuka varma tröja (Fördelen med att jobba hemifrån är att kunna gå klädd i pyamas hela dagen om det vore så).

2. Har du varit förälskad någon gång?
– Ja! Man kan definera förälskelese på så många sätt. En dotters första kärlek är ens far brukar man ju säga och det stämmer i mitt fall, pappa har alltid stått mig nära.

Björn föll jag pladask för allra första gången jag såg honom och sedan dess har han ägt en stor del av mitt hjärta och jag får erkänna att jag varit lite förälskad i honom sedan den där första gången. Sen har det bara växt och utvecklts till en helt villkorslös kärlek. 

3. Vad ser du fram emot?
– Långsiktigt så längtar jag efter att få börja bygga vårt hus och i samband med det även fortsätta bygga på vårt liv tillsammans. Men allra mest just nu ser jag fram emot en mysig december månad och allt som hör där till. Jag älskar lucia, glögg, baka julgodis och julmusik på högsta volym! 

4. Hur lång är du?
– 164,5 cm.

5. Vad var det sista du åt?
– Vattenmelon och kaffe på maten. Min lunch bestod av lax med creamchees täcke, potatis och en enorm grönsallad. 

6. Vad var det sista du drack?

– Sitter och smuttar på mitt kaffe nu.

7. Vad har du för drömresemål?

– Jag vill ju så hemskt gärna komma iväg till Afrika för att bestiga Kilimanjaro och åka på Safari. Men mest trovärdigt är nog att vi kommer iväg till USA som också är ett sånt där ställe som man hemskt gärna vill till. 

8. Svart eller vitt?
– Det beror på i vilket samband. Kläder så väljer jag nog hellre svart för så fort jag får på mig vitt så råkar jag spilla. När det kommer till inredning så föredrar jag vitt. 

9. Favorit tv-serie?
– Greys Anatomy just nu, men det där går lite i perioder. One tree hill är en stående favorit hos mig!

10. Favoritband/ artist?
– Lars Winerbäck helt klart.

11. Har du någon piercing?
– Har hål i den där lilla flärpen vid örat, men det är också den enda. 

12. Vilken är din favoritsång?
– Jag har jätte svårt att bara välja en. Men “kom änglar” med Lasse kommer alltid betyda något speciellt. 

13. Hur gammal är du?
– 25 år och 156 dagar

14. Stjärntecken?

– Tvilling

15. Finns det något du saknar?

– Min syster. Mamma, pappa och Alma. Vänner. Familjen är ju alltid viktigast. 

16. Vad letar du efter i en livspartner?

– Den största byggstenen i ett förhållande är tillit tycker jag. Man måste kunna lite på varandra och inte ta varandra för givet. Humor och ödmjukhet är två bonusar!

17. Favoritfärg?

– Röd tror jag,

18. Vad gör du när du har tråkigt?

– Jag har väldigt svårt för att bara sitta stilla och låta tiden gå. Jag är en person som alltid måste ha något att göra och därför ser jag till att jag inte har för mycket “fritid” över. Jag är verkligen ur usel på att ha tråkigt. Antingen så sätter jag igång någor projekt i köket, åker och handlar eller bjuder hem en vän på kaffe. 

19. Hur lång tid tar du på dig i duschen?

– Om jag fryser så kan jag stå en stund extra, men annars är jag nog ganska snabb.

20. Hur lång tid tar det för dig att bli klar på morgonen?

– Haha som sagt, när man arbetar hemifrån så behöver man inte göra sig klar. Så får jag bara sköljt av ansiktet och borstat tänderna så är jag klar. 

21. Hög eller låg musik?

– Hög för fest, städning och bilkörning, låg för prat och hemmachill, men det kanske är ganska självklart?

22. Vad är du rädd för?

-Döden, samhället vi lever i idag och spindlar. 

23. Vad var det sista som fick dig att gråta?

– Jag gråter väldigt lätt när jag är trött och både i förgår och igår vällde liksom bägaren över. Min frustration kom ut i tårar och även min hemska huvudvärk jag åkte på igår tillsammans med en hektisk vardag tog ut sin rätt. Jag grät en skvätt och genast kändes det bättre. 

24. När grät du sist?

– Ja, igår då som sagt, 

25. När sa du att du älskade någon sist?

-Igår. 

26. Vilken bok läser du nu?

– Papers Town

27. Vilken tv-serie såg du sist?

– Fick bli ett par avsnitt Greys Anatomy igår när jag låg i sängen hela dagen med huvudvärk. 

28. Vem pratade du med senast?

– Syrran

29. Vilket förhållande har du till den senaste personen du smsade?

– Kund på gymmet

30. Vad stod det i det senaste smset?

– “Ska kolla med K ikväll! Hör av mig. Hoppas du mår bättre”

31. Vad har du för dialekt?

– Det sägs att jag har tagit över Bohusländkan lite granna, annars kanske lite bonnig? Jag vet faktiskt inte. Marbo-dialekt kallas det där ifrån jag kommer.

32. Vart var du på din senaste resa?

-Egypten i våras. 

33. Din favorittid på dygnet?

– Morgonen, helt klart! Är riktigt morgonpigg och får för mig att göra allt samtidigt på morgonen. Jobba, träna, städa och laga mat. Sen tar det ut sin rätt på kvällen då jag är otroligt trött. 

34. När kysste du någon senast?
– Imorse fick jag mig allt en snabb puss innan han skulle kila iväg till jobbet.

35. När blev du senast arg?
– I förgår. När allt gått med motvind det sista såklart att man ska ramla över en del farthinder på vägen. Det gör mig frustrerad!

36. Vilket är ditt favoritgodis/snacks?
– Allt som innehåller choklad är gott gott gooooott!

37. Spelar du något instrument?
– Nej. Mer tondöv och taktlös går det nog tyvärr inte bli. Även om jag gärna skulle vilja så har jag lagt ner den drömmen för länge sedan. 

38. Vilket är ditt favoritsmycke?
– Jag tycker det är riktigt snyggt med klockor. Sen är jag självklart förtjust i min förlovningsring som jag kollar på med en barnsligt leende nästan en gång om dagen. 

39. Vilken sport utövade du sist?
– Basket! Jag har spelat basket på seriös nivå i mpnga år, men slutade i samband med studenten. Jag gick basketgymnasiet och tyckte att det blev för mycket, så jag tröttnade efter att ha tagit ett SM-guld och ett brons. Man ska ju sluta när man är på topp, visst?

40. Nämn tre saker som du inte skulle klara dig utan?

– Min familj, vänner och frukost

Att lära sig blicka inåt



Den här bilden säger otroligt mycket och därför vill jag lyfta den lite extra. 
Idag är det här ett vanligt fenomen och hysterin kring utseendet har aldrig varit större. Tänk om man bara hade skalat av. Plockat bort alla sociala medier, alla tidningar och alla krav. Hade man då haft lättare att acceptera den där gestalten som ser på dig i spegeln varje morgon? Den där skönheten som alltid finns där och ställer upp för dig. Varje dag. Den där människan och kroppen som i alla andras ögon är en klippa, förutom dina egna, på grund av att du jämför dig med reducerade profiler på reklamskyltarna på stan. 
 
Det är dags att vi var och en börjar känna efter inåt. Ge ett leende till den där spegelbilden på morgonen, säg godmorgon och något fint. Bär med dig det under hela dagen och lita på det. Idag är det så många som har otroligt skev självbild.
 Se dig själv med din bästa väns ögon och agera utifrån det.