FiasHälsa

6 tips som får ditt dåliga samvete att sluta gnaga

Vi lever i ett så hårt pressat samhälle idag där allt ska vara så perfekt. Det finns så mycket här i livet som man borde, skall och måste göra för att duga. Man ska äta nyttigt, träna mer, vara en bättre partner, en lycklig förälder och sådär jävla perfekt hela tiden. Det är hög tid att skippa alla måsten och nöja sig med att vara sådär alldeles lagom bra.

 
Jag tänkte ge er lite tips som kan få det dåliga samvetet att gnaga:
 
TRÄNINGEN En ständig utmaning. Vardagen och livet har kommit emellan och i övrigt verkar det inte vara upplagt för fria timmar i gymmet eller i skogen. Var ärlig mot dig själv. Är du mitt i smeten med jobb, studier, en sjuk förälder/vän eller vad som helst som äter tid så lägg träningsribban därefter. Du måste inte alltid placera den på över två meter – men inte heller dansa limbo nere vid marken. Något kan du göra, och allt är bättre än inget. Du ångrar ju aldrig ett pass du gjort, bara de du inte gjort!

Acceptera att det känns tråkigare ibland och försök hitta träningsformer som gör dig glad. Är promenader det enda du hinner med så är det ju det bästa för dig, hinner du med lite hemmaträning medans maten står i ugnen, så är det bra nog. Och man måste inte träna en timme varje gång – tjugo minuters kvalitativ träning kan vara supereffektivt.

SOCKER En stor bov som är svår att undvika idag. Naturligt socker har slagits ut av kemiskt framställda lightprodukter och marknaden är invaderad av dolda sockerfällor. I lightprodukter ersätter man med andra ämnen för att nå en liknande smak och tillsätter ofta extra sötningsmedel. Och dolt socker finns i varor som färdigmat, flingor, juicer, färdiga såsmixer och kryddblandningar. Tre enkla råd som räcker långt:

● Läs innehållsförteckningen. (Om socker står i topp tre på en vara, lägg tillbaka den.)

● Välj naturligt söta produkter före onaturligt sötade. Köp till exempel en helt osötad musli och ringla över ekologisk honung.

● Hinner du så laga gärna din mat från grunden och baka ditt egna bröd, då vet du exakt vad det är du stoppar i dig.

RELATIONEN Det dyker upp många små oväsentliga vardagsbekymmer såsom Vem som ska laga middagen idag? Har du inte plockat ur diskmaskinen som jag bad dig om? Ständiga småtjafs i relationen ger massivt dåligt samvete. Skyll på stress, tid, vardag, hormoner – vad som helst. Det är bara ni två som kan komma fram till vad som minskar hetsen mellan er. Prata med varandra! Kom överens om att denna veckan hjälps vi åt med städningen på onsdagkväll då vi båda är hemma, du dammsuger och jag bäddar rent sängen, jag viker tvätten och du förbereder maten. Acceptera varandra och hjälps åt, det kommer ni långt på.

VÄNNERNA Någon har flyttat. Någon är sjuk. Någon jobbar halvt ihjäl sig. Standardfraserna när ni verkligen ses eller hörs är ”Det är så mycket hela tiden” och ”Varför gör vi inte det här oftare?”. Det senare kan man verkligen fråga sig. Vad ger så mycket positiv energi som en träff eller ett telefonsamtal med en riktigt bra vän? Jag mår som alldra bäst då jag är omringad av mina fina vänner!

Om samvetet är blandat med äkta saknad så bestäm er för att försöka ha en tjejhelg t.ex. en gång varannan månad Då finns det något att luta sig emot när tiden rinner på, ni vet ju att ni kommer att ses, Ni har något härligt att se fram emot. 

Bli träningskompisar, två berömda flugor i en smäll! Och lyft den där luren lite oftare, en minut för att höra att allt är under kontroll och ett skratt av igenkänning kommer ni långt med.

FÖRÄLDRAR En hopsjunken mamma eller pappa på ett äldreboende är ingen lätt sak att köra ifrån. En ständig källa till oro. Klart att man vill hälsa på så mycket det bara går, lyssna, prata, liva upp. Trycket över bröstet beror förstås på hur nära du bor och om det finns någon att dela ansvaret med. Är ni många så se till att sprida insatserna. Vetskapen om att den gamle får besök både söndag, onsdag och fredag gör hjärtat fjärilslätt jämfört med om det bara är du som försöker klämma in ett besök i veckan, mellan vardagens alla andra punkter. Bor du långt bort, så slå en signal -Det betyder mycket att höra en vänlig röst i telefonen.

MATEN Hur ska vi ha det egentligen? Samtidigt som allt ska vara närodlat och gjort från grunden, så ståtar mästerkockar som Leif Mannerström med färdiga såser i affären och kocklandslaget gör kanelbullar för bensinmacken. Vad är bra och vad är dåligt? Ska man plågas om man serverar fabriksrullade köttbullar till familjen? Nej, faktiskt inte. Det kan vara kul att leka Gordon Ramsay i sitt eget kök på lördagskvällen, men klockan fem en måndag eftermiddag är vi rätt få som vispar upp en egen bearnaisesås. Försök dock alltid att ha en bra bas med fullkornsprodukter och grönsaker hemma, då kan du lägga till nyttiga saker som gör måltiden mer komplett och mer näringsrik. Med små medel kan du göra bra och hälsosamma måltider. Om man ser till att cirka 90% av det vi stoppar i oss är rent och bra så är det okej att “slarva” med resterande 10%. 

När det kommer till maten är planering A och O. Vet du med dig att du har en helg ledigt så dra ihop familjen och gör storkok, bunkra upp med matlådor, baka och umgås. Gör det tillsammans, då slår ni två flugor i en smäll, ni kombinerar nytta med nöje!

#1

JUNITJEJ:

Vilka bra råd! TACK!

Svar:
Varsågod 🙂
Sofia Johansson

#2

Pia:

SÅ himla bra inlägg! Tusen tack!! <3

#3

annikadiakon:

Bra råd! Vi stressar för mycket!

Ett boktips för avstressande lata semesterdagar är Fötternas bekännelse av mig Annika Andersson

#4

Olivia:

Alldeles lagom är perfekt =)

Svar:
Håller med dig!
Sofia Johansson

#5

Malin:

Dåligt samvete är bara mitt efternamn.. Får verkligen dåligt samvete över allt! Bra tips! 😀

Svar:
Släpp det! =)
Sofia Johansson

#6

Mamma bläckfisk:

Hjälp, jag ligger nog risigt till för jag fick ännu mer dåligt samvete av dessa råd ;).

Jag ligger långt ifrån att ens vara i närheten av att leva upp till råden som jag antar var menade som tips för att tagga ned (för mig skulle de innebära att jag får höja ambitionsnivån).

Svar:
Det är ju kanon! Avslappnat och skönt!
Sofia Johansson


#7

Emiz tattooed girl:

bra inlägg

#8

Lovisa:

Så bra inlägg! Man borde tänka oftare att man är "good enough" och inte vara så himla hård mot sig själv.

Svar:
Eller hur! Lagom räcker gott och väl 🙂
Sofia Johansson

#9

Marko:

Hej bra inlägg det är verkligen så att vi stressar för mycket in dagens samhälle, kul att läsa såna inlägg .

Bra blogg 🙂

Svar:
Tack snälla!
Sofia Johansson

#10

Linda:

Så himla bra inlägg!!

Svar:
Tack 🙂
Sofia Johansson

#11

Silja:

Fint och klokt inlägg 🙂

Svar:
Tack 🙂
Sofia Johansson

#12

Isabelle:

Grymt bra och tänkvärt inlägg. Din blogg är dock alltid kul läsning. Själv kämpar jag mot anorexi och ser dig som stor inspiration till ett friskare liv. På www.halsogrubblaren.blogg.se skriver om vardagsutmaningar och reflekterar kring olika hälsodebatter som ständigt återkommer i samhället.

#13

Jenny Gunnarson:

Hej, jag skulle vilja komma i kontakt med dig. Skicka ett mejl om det känns intressant 🙂 / Jenny på Finest.se

#14

Hanna:

Mycket bra inlägg!

#15

Cecilia:

Jag tycker att man borde göra sådant som man mår bra av det så länge man inte blir sjuk.

Ett tips som jag tycker är bra är att hela tiden se det roliga i det man gör = allt som lockar till skratt är bra. 😉

Svar:
Klokt!
Sofia Johansson

#16

Malin:

Tack för råden.

Jag ska själv börja träna igen. 😊 Det är den där latmasken som drar i en, hehe. Nu ska jag vinna över latmasken! 😉

I höst blir det danskurs (bugg), styrketräning och konditionspass på gymmet. Jag kan säga att jag köpte ett par nya 2XU tights idag som jag ska ha på mig på nästa träningspass. Ett av mina mål är att se till att min träningen blir kul för det är ju då man fortsätter att träna. 😄💪👍





Svar:
Det är bara att bestämma sig och göra! 🙂
Sofia Johansson


#17

Amanda Jona [SPONTAN]:

Så himla bra inlägg! 🙂












Om

Mitt namn är Sofia Johansson. Jag är utbildad personlig tränare, även inom funktionell personlig träning. Jag är utbildad hälsoprofilbedömare samt att jag läst tre stycken olika kostrådgivare utbildningar.
Jag är en glad och positiv tjej som brinner för mitt yrke, Att träna och vara aktiv har alltid varit en naturlig del i min vardag och jag vill kunna inspirera andra att hitta samma glädje som ett aktivt liv skänker mig!
Jag förespråkar träning som är lättvindig. Man ska inte känna att man ska behöva slänga ut tusenlappar för gymkort som knappt blir avnända. Träningen kan ske var som helst och när som helst.
Jag vill hjälpa allt fler människor att få upp ögonen för träning ute i naturen eller i hemmet och många av mina träningsprogram grundar sig i dessa miljöer. Med hjälp av lättare redskap och din egen kropp så kan vi tillsammans komma hur långt som helst och ta träningen till en helt ny nivå

Arkiv